Σε εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας, σε πολυτελή ξενοδοχεία, ακόμη και στα πιο ενημερωμένα μπαρ, ένα καινούργιο κύμα ποτών διεκδικεί τη θέση του: τα αφρώδη τσάγια (sparkling teas) και τα εκλεπτυσμένα blends χωρίς αλκοόλ που επαναπροσδιορίζουν τον ορισμό του «γιορτάζω».
Η άποψη ότι η απόλαυση συνδέεται απαραίτητα με το αλκοόλ μοιάζει πλέον παρωχημένη - μια πολιτισμική συνήθεια που υποχωρεί μπροστά σε νέες αξίες, ανάγκες και γεύσεις.
Η κατάρρευση ενός παλιού στερεότυπου
Για χρόνια, όποιος διάλεγε ένα μη αλκοολούχο ποτό θεωρούνταν ότι έκανε… έκπτωση στη διασκέδαση. Στα ρεβεγιόν, στα γλέντια ή στις ιδιαίτερες στιγμές, η παρουσία της παρέας με ένα απλό αναψυκτικό στο χέρι έμοιαζε με παράδοξη επιλογή.
Σήμερα, όμως, αυτή η λογική έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Το κοινό που ζητά premium ποτά χωρίς αλκοόλ μεγαλώνει ραγδαία, όχι γιατί απορρίπτει το κρασί ή τα spirits, αλλά γιατί αναζητά ποιότητα, καθαρότητα και εμπειρία, ανεξάρτητα από τους αλκοολικούς βαθμούς.
Από το «κρασί χωρίς αλκοόλ» στο αφρώδες τσάι
Η βιομηχανία δοκίμασε επίμονα να δημιουργήσει μη αλκοολούχα κρασιά που να θυμίζουν πραγματικά το πρωτότυπο. Κάποια πέτυχαν αξιοπρεπή αποτελέσματα και σίγουρα ορισμένα κατάφεραν να προσεγγίσουν τη δομή, το σώμα και το άρωμα ενός μεγάλου λευκού ή ενός κομψού ροζέ. Έτσι, το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε και σε άλλες κατηγορίες όπως τα sparkling teas.
Τα αφρώδη τσάγια βασίζονται στη φιλοσοφία της προέλευσης και της πρώτης ύλης. Φύλλα τσαγιού από συγκεκριμένες περιοχές, αργή εκχύλιση, περίτεχνες τεχνικές ζύμωσης - μια προσέγγιση που θυμίζει περισσότερο υψηλή οινοποίηση, παρά ρόφημα. Γι’ αυτό και η εμπειρία στο ποτήρι ξεπερνά τις προσδοκίες: αρώματα που ανοίγουν σταδιακά, λεπτές φυσαλίδες, μακρά επίγευση. Μια εντελώς νέα γευστική κατηγορία.
Η είσοδος στην υψηλή γαστρονομία
Brands όπως η Saicho ή οι δημιουργίες τύπου κομπούχα της Ama Brewery βοήθησαν τα sparkling teas να καθιερωθούν στα μενού κορυφαίων εστιατορίων. Με ψυχρές εκχυλίσεις 24 ωρών, δεύτερη ζύμωση στη φιάλη και ωρίμαση πάνω σε οινολάσπες, τα ποτά αυτά δεν προσπαθούν να υποκαταστήσουν το κρασί. Αντιθέτως, τοποθετούνται δίπλα του, ως ισοδύναμη και συχνά πιο δημιουργική επιλογή.
Ακόμη και για τους σεφ και τους sommeliers προσφέρουν ενδιαφέρουσες δυνατότητες για pairing.
Μια αγορά που μεγαλώνει και αναδιαμορφώνει συνήθειες
Οι πωλήσεις υψηλής ποιότητας μη αλκοολούχων ποτών, συχνά στην ίδια τιμή με ένα καλό κρασί, αυξάνονται με ρυθμούς που λίγοι είχαν προβλέψει. Μεγάλοι παραγωγοί επενδύουν σε νέες σειρές, ενώ τα ξενοδοχεία διαμορφώνουν welcome drinks χωρίς αλκοόλ με την ίδια φροντίδα που κάποτε διαμόρφωναν τις σαμπάνιες τους.
Για τον ταξιδιώτη, τον επαγγελματία, τον άνθρωπο που προσέχει πολύ τη διατροφή και την υγεία του, αυτά τα ποτά λειτουργούν σαν γέφυρα ανάμεσα στη γεύση και την ευεξία, χωρίς να στερούν από κανέναν το τελετουργικό της απόλαυσης.
Η νέα πολυτέλεια
Το λεγόμενο sober luxury ή αλλιώς η νηφάλια πολυτέλεια δεν είναι διαιτητική τάση, ούτε κοινωνική δήλωση. Πρόκειται για μια νέα κουλτούρα απόλαυσης που εστιάζει στη λεπτομέρεια, στο άρωμα, στην ιστορία πίσω από την πρώτη ύλη και στη στιγμή που δημιουργεί η εμπειρία ενός ποτηριού.
Στα πάρτι, στα επαγγελματικά δείπνα, στα οικογενειακά τραπέζια, τα αφρώδη τσάγια και τα no-alcohol blends αποκτούν θέση όχι ως υποκατάστατα, αλλά ως επιλογές υψηλής αισθητικής. Και ίσως, σε λίγο καιρό, το πιο γιορτινό «cheers» να μην απαιτεί ούτε σταγόνα αλκοόλ για να είναι πραγματικά ξεχωριστό.