Μια πρασινοκίτρινη, δερμάτινη τσάντα με ενσωματωμένο ένα πραγματικό μπουκάλι ελαιολάδου, σχεδιασμένη από τον Ισπανό σχεδιαστή Palomo Spain, μια τραγουδίστρια, η Aitana να την κρατά με στυλ στο χέρι, σε φωτογραφίες που έγιναν viral στα social media. Όλα αυτά δεν είναι απλώς μια φανταχτερή καμπάνια lifestyle, αλλά μια στρατηγική μάρκετινγκ υψηλής ευφυΐας από τον ισπανικό οργανισμό Olive Oils From Spain, που για άλλη μια φορά δείχνει τον δρόμο, συνδυάζοντας τη μόδα με τον κόσμο του ελαιολάδου. 

O Aceites de Oliva de Espana όπως λέγεται στα ισπανικά, είναι ο Διακλαδικός Οργανισμός Ισπανικού Ελαιολάδου, ένας μη κερδοσκοπικός φορέας που εκπροσωπεί όλους τους συντελεστές του ισπανικού ελαιοκομικού τομέα. Η αποστολή του είναι η προβολή της εικόνας, η ενίσχυση της κατανάλωσης και η διεθνής προώθηση των ισπανικών ελαιολάδων μέσω στοχευμένων καμπανιών, εκπαιδευτικών δράσεων και στρατηγικών συνεργασιών με σεφ, influencers και θεσμούς ανά τον κόσμο. 

Τα μέλη του είναι:

  • Παραγωγοί: Συνεταιρισμοί και αγροτικές οργανώσεις.
  • Μεταποιητές/Εμπόριο: Επιχειρήσεις που επεξεργάζονται, εμφιαλώνουν και εξάγουν ελαιόλαδο.
  • Βιομηχανικοί φορείς: Ενώσεις που συντονίζουν παραγωγή, ποιότητα και εμπορική στρατηγική.
  • Το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από: Ανώτατα στελέχη από κάθε κατηγορία με σημαντική επιρροή στο διεθνές εμπόριο και την εσωτερική πολιτική.

Η καμπάνια: «El complemento perfecto» και η φιλοσοφία της 

Ο τίτλος της καμπάνιας τα λέει όλα: Το ελαιόλαδο, μας λένε οι Ισπανοί, δεν είναι απλώς ένα συστατικό της κουζίνας. Είναι το «τέλειο συμπλήρωμα» της καθημερινής μας ζωής. Είναι μέρος της αισθητικής μας, του τρόπου που εκφραζόμαστε, που ντυνόμαστε, που τρεφόμαστε. Με λίγα λόγια, το ελαιόλαδο γίνεται πολιτισμικό σύμβολο.

Η Aitana, ένα από τα μεγαλύτερα pop icons της Ισπανίας, επιλέχθηκε ως πρόσωπο της καμπάνιας. Όχι τυχαία. Εκπροσωπεί τη νέα γενιά, έχει απήχηση σε εκατομμύρια νέους σε Ισπανία και Λατινική Αμερική, και συνδέει το προϊόν με το φρέσκο, το cool, το επιθυμητό.

Ο σχεδιαστής Palomo Spain ανέλαβε να δημιουργήσει ένα limited edition αξεσουάρ: μια τσάντα εμπνευσμένη από το μπουκάλι ελαιολάδου. Κάθε κομμάτι (φτιάχτηκαν μόνο 40) ράφτηκε στο χέρι στην Ubrique, την παραδοσιακή πρωτεύουσα της δερμάτινης χειροτεχνίας στην Ανδαλουσία. Η λεπτομέρεια, η ποιότητα, η αισθητική είναι εξαιρετικά μελετημένες. Δεν πρόκειται για ένα διαφημιστικό gadget, αλλά για ένα fashion item που αποσπά σχόλια και θαυμασμό.

Στρατηγική: Τι κάνουν έξυπνα οι Ισπανοί με αυτή την καμπάνια 

  1. Μιλούν στους νέους με τη δική τους γλώσσα.
  2. Δεν μιλούν για «πολυφαινόλες», «οξύτητες» ή ΠΟΠ. Μιλούν για στυλ, μόδα, ταυτότητα. Το προϊόν περνάει μέσω ενός τρόπου ζωής, όχι μόνο μέσω διατροφής.
  3. Δημιουργούν συναισθηματικό δέσιμο: Το ελαιόλαδο δεν είναι μόνο «καλό για την υγεία». Είναι «cool», είναι «μοναδικό», είναι «trendy». Η αξία του δεν μετριέται μόνο με αναλύσεις, αλλά και με επιθυμία.
  4. Επενδύουν στο storytelling: Η καμπάνια έχει πλοκή, δηλαδή μια σταρ, έναν δημιουργό, έναν τόπος, ένα προϊόν. Η τσάντα έχει ταυτότητα, προέλευση, συμβολισμό. Δεν είναι απλώς διαφήμιση, είναι ιστορία.
  5. Εκμεταλλεύονται την πολυμορφία του προϊόντος: Το ελαιόλαδο, από τρόφιμο γίνεται fashion item, lifestyle προϊόν, πολιτισμικό στοιχείο. Η πολλαπλότητα αυξάνει την εμβέλεια του μηνύματος.
  6. Χτίζουν διεθνή εικόνα.

Η Aitana έχει εκατομμύρια followers σε όλο τον ισπανόφωνο κόσμο. Η εικόνα της καμπάνιας διαχέεται σε χώρες όπως το Μεξικό, η Κολομβία, η Αργεντινή. Η Ισπανία εξάγει όχι μόνο προϊόν, αλλά και αφήγηση.

Ελαιόλαδο και μόδα

Η καμπάνια «El complemento perfecto» δεν αφορά μόνο ένα μπουκάλι ή μια τσάντα. Είναι ένα πολιτισμικό manifest. Μια δήλωση: το ελαιόλαδο είναι δύναμη, είναι ταυτότητα, είναι στυλ. Και η Ισπανία δεν διστάζει να το βάλει στο επίκεντρο της pop κουλτούρας.

Δεν είναι τυχαίο που η Ισπανία εξάγει περισσότερους τόνους ελαιολάδου από κάθε άλλη χώρα στον κόσμο. Δεν είναι μόνο θέμα παραγωγής – είναι θέμα αντίληψης, οράματος, εξωστρέφειας.

Ελαιόλαδο και μόδα

Ελαιόλαδο και μόδα

Τι κάνουμε στην Ελλάδα

Την ώρα που οι Ισπανοί κάνουν το ελαιόλαδο υψηλή μόδα, στην Ελλάδα παραμένουμε δέσμιοι της μονοδιάστατης προσέγγισης. Το ελαιόλαδο προωθείται σχεδόν αποκλειστικά ως «παραδοσιακό» και «υγιεινό». Οι περισσότερες καμπάνιες περιορίζονται σε φεστιβάλ, επαγγελματικές εκθέσεις και βίντεο με παραδοσιακές γιαγιάδες ή συνταγές.

Κανείς δεν λέει πως δεν έχουν αξία αυτά. Έχουν. Όμως το 2025, η παγκόσμια αγορά – και κυρίως οι νέοι καταναλωτές – κινούνται αλλιώς. Ενδιαφέρονται για την αισθητική, την αφήγηση, την εμπειρία. Και εκεί ακριβώς υστερούμε. 

Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά ελαιόλαδα, σπουδαίους παραγωγούς, μοναδικές ποικιλίες και έναν πολιτισμό χιλιάδων ετών γύρω από το ελαιόλαδο. Όμως όλα αυτά μένουν εγκλωβισμένα σε μια ρητορική του παρελθόντος.

Η Ισπανία μας δείχνει τον δρόμο: μιλήστε στους νέους, φέρτε το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο στην καθημερινότητά τους, κάντε το κομμάτι της ζωής τους – όχι μόνο της κουζίνας τους. Συνδέστε το με την αισθητική, με την εμπειρία, με το συναίσθημα. Μόνο έτσι θα αποκτήσει διαχρονική και διεθνή απήχηση.

Και, κυρίως: τολμήστε.