Με την έλευση της νέας χιλιετίας, οι λίστες κρασιών των εστιατορίων εξακολουθούσαν να επικεντρώνονται στις κλασικές περιοχές. Οι λέξεις «σομελιέ» και «φυσικό κρασί», σπάνια ακούγονταν. Ειδικά στο άκουσμα του πρώτου, σου ερχόταν στο μυαλό ένας αυστηρός, ίσως και υπερόπτης Γάλλος επαγγελματίας του κρασιού, που ήταν έτοιμος να σου αναλύσει τα πάντα με ύφος 

Το κρασί παράγεται εδώ και 8.000 χρόνια και, όπως είναι λογικό, πάρα πολλά έχουν αλλάξει μέσα σε αυτές τις χιλιετίες. Ας δούμε όμως τι καινούργιο εμφανίστηκε τα τελευταία 25 χρόνια και ας σκεφτούμε πως, παρά τις αλλαγές που συνέβησαν, και όσες θα δούμε στο μέλλον, το κρασί θα είναι πάντα εδώ για εμάς. 

Κρασιά από παντού -  κυριολεκτικά 

Με την έλευση της νέας χιλιετίας, μια αναδυόμενη τάση έγινε η νέα πραγματικότητα: κρασιά από παντού, όχι μόνο από τις πιο φημισμένες οινικές περιοχές, τα οποία έγιναν εύκολα διαθέσιμα, ιδιαίτερα στους καταλόγους κρασιών των εστιατορίων, αλλά και στις κάβες. Θέλεις να δοκιμάσεις ένα κρασί από τη Χιλή ή ένα Blaufränkisch από την Αυστρία; Πλέον μπορείς με ευκολία.


 

 

 

 

 

Βιδωτά καπάκια, η εύκολη λύση

Τα βιδωτά καπάκια υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό. Η αρχική τους ανάπτυξη έγινε στη Γαλλία γύρω στη δεκαετία του 1960, ως εναλλακτική λύση στον φελλό, επειδή υπήρχαν συχνά προβλήματα με την αλλοίωση του κρασιού. Η μεγάλη διάδοσή τους όμως ξεκίνησε πολύ αργότερα, τη δεκαετία του '90 και κορυφώθηκε στα 00's. Η βιομηχανία φελλού, εν τω μεταξύ, βελτίωσε τις πρακτικές της και εκσυγχρόνισε τον ποιοτικό έλεγχο. Σήμερα, τα περιστατικά αλλοίωσης από φελλό είναι πολύ λιγότερα από ό,τι στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Επίσης, υπάρχουν πολλά περισσότερα κρασιά με βιδωτό καπάκι.\

Βέβαια, πρέπει να πούμε ότι ο φελλός είναι ιδανικός για τα κόκκινα κρασιά που παλαιώνουν και, αν μη τι άλλο, το άνοιγμα του φελλού αποτελεί για κάποιους από μόνο του μια ιεροτελεστία. 

Επαναπροσδιορισμός των ετικετών 

Οι φιάλες των κρασιών δεν ακολουθούν πάντα πλέον το αυστηρό στυλ που είχαν παλαιότερα. Πλέον βλέπουμε μίνιμαλ design, χαλαρή αισθητική και χιούμορ, αφού τα κρασιά απευθύνονται σε πολύ μεγαλύτερο ποσοτικά, κοινό, αλλά και σε νεότερες γενιές καταναλωτών, οι οποίοι ενδιαφέρονται για το κρασί και θέλουν να ανακαλύπτουν συνεχώς νέα πράγματα γι' αυτό. 

Κρασί


Φυσικά κρασιά 

Τα φυσικά κρασιά ακούγονται όλο και περισσότερο και στην Ελλάδα. Πρόκειται για αυτά που παράγονται με την ελάχιστη δυνατή ανθρώπινη παρέμβαση. Στο εξωτερικό υπάρχουν πολλά εστιατόρια και καταστήματα που εξειδικεύονται στα φυσικά κρασιά, όμως στην Ελλάδα, προς το παρόν όχι. Υπάρχουν βέβαια κάποια e-shops και φυσικά κάβες και wine bars που συμπεριλαμβάνουν στους καταλόγους τους τέτοιες επιλογές.

Το αφρώδες κρασί κερδίζει έδαφος

Αφρώδες κρασί πλέον δεν είναι μόνο η σαμπάνια. Το Prosecco ξεκίνησε να γνωρίζει πραγματική άνθηση μετά το 2000. Ενδεικτικά, στις ΗΠΑ, μεταξύ 2007 και 2012, οι πωλήσεις του υπερτετραπλασιάστηκαν. Και το Prosecco δεν είναι η μόνη ιστορία αφρώδους κρασιού που γνώρισε επιτυχία, αφού καθώς οι τιμές της σαμπάνιας ανέβαιναν συνεχώς, οι άνθρωποι άρχισαν να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις.

Το κρασί ταιριάζει πια με όλα

Το κρασί δεν αποτελεί πια συνοδό μόνο για πληθωρικά κυρίως γεύματα και γκουρμέ φαγητό. Αντίθετα, καταναλώνεται πάρα πολύ συχνά πάνω από μία πίτσα, από πατάτες τηγανητές, τηγανητό κοτόπουλο και όλα αυτά που αγαπάμε να τρώμε με τους φίλους μας στα αγαπημένα μας στέκια. Και κάπως έτσι, όσο αταίριαστες και αν μοιάζουν, οι κομψές φιάλες βρίσκουν την τέλεια θέση δίπλα τους. 

Η εποχή των σομελιέ 

Μια από τις πιο απίθανες τάσεις στον κόσμο του κρασιού ήταν η στιγμή που οι σομελιέ έγιναν «cool». Το γεγονός ότι μια ομάδα ειδικών με εμμονή στις πιο ανεξερεύνητες πτυχές του κρασιού απέκτησε δημοφιλία μπορεί στην αρχή να φαινόταν περίεργο, όμως πια μάλλον αποτελεί κανόνα. Ακόμη, οι σομελιέ δεν έχουν πια το παρουσιαστικό και το attitude των αυστηρών, αλλά συνδυάζουν τις γνώσεις και την εξειδίκευσή τους με ένα πιο οικείο στυλ.


Οι wine influencers 

Όπως συνέβη με τους food influencers που έχουν κατακλύσει τα social media, το ίδιο μπορούμε να πούμε ότι συμβαίνει και με τους wine influencers. Στο εξωτερικό το φαινόμενο είναι πολύ εντονότερο, όμως και στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη αρκετά accounts σε Instagram και TikTok που εξειδικεύονται στο κρασί. Οι influencers ταξιδεύουν, πηγαίνουν σε οινοποιεία, γεύονται, παρουσιάζουν νέες τάσεις και μας μεταφέρουν όσα μαθαίνουν για τον μαγικό κόσμο του κρασιού. 

Κρασί για όλους 

Τα βιδωτά καπάκια, το κρασί σε χάρτινες συσκευασίες, η πληθώρα πληροφοριών στο διαδίκτυο, η απλοποίηση των ετικετών κρασιού, οι low budget αλλά και ποιοτικές επιλογές, οι υπερπλήρεις και ψαγμένες λίστες κρασιών σε απλά και όχι οπωσδήποτε ακριβά εστιατόρια, η συνεχώς αυξανόμενη παρουσία των γυναικών (και αργότερα, ανθρώπων από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα) στον κλάδο του κρασιού, που κάποτε ήταν αποκλειστικά ανδροκρατούμενος, οι σχολές σομελιέ και η λίστα συνεχίζεται. Όπως καταλαβαίνεις, το κρασί πια είναι προσιτό και ανοιχτό σε όλους και οι περισσότεροι θέλουν να το ανακαλύψουν. 

Τα ψυγεία κρασιού δεν είναι πια είδος πολυτελείας 

Πότε τα ψυγεία κρασιού μετατράπηκαν από πολυτελές προϊόν που αγόραζαν μόνο οι συλλέκτες κρασιού σε μια απαραίτητη οικιακή συσκευή σε όλο και περισσότερες κουζίνες; Θα το τοποθετούσαμε γύρω στο 2012. Πάντως, είναι πραγματικότητα. 

Πιο ελαφριές επιλογές 

Κάποτε, η ένταση, η ωριμότητα, ακόμη και η έντονη παρουσία της γεύσης δρυός από το βαρέλι θεωρούνταν χαρακτηριστικά ενός καλού κρασιού. Κάπου στο 2017 όμως, οι υπεύθυνοι των εστιατορίων, αλλά και το ευρύτερο κοινό των οινόφιλων, άρχισαν να αναζητούν πιο ελαφριά κρασιά, συνήθως με χαμηλότερους αλκοολικούς βαθμούς. Σήμερα, είμαστε ένα βήμα πριν γίνει απόλυτη τάση το κρασί με 0% αλκοόλ. Αλήθεια, θα συνεχίζουμε να το λέμε κρασί αν δεν έχει καθόλου αλκοόλ; Το μέλλον θα δείξει!