Στην Washington Post μοιράστηκε την τραγική εμπειρία της η Joyce Beadling, 69 ετών, συνταξιούχος νοσοκόμα από τη Ρότσεστερ της Μινεσότα. Ήταν επιβάτισσα στην πτήση που διασχίζει τον Ατλαντικό από το Λονδίνο και υπήρξε πολύ πεινασμένη, δυστυχώς. Η φίλη της την προειδοποίησε ότι η φρουτοσαλάτα είχε περίεργη γεύση, αλλά, εγκλωβισμένη σε ένα αεροπλάνο για ώρες, είχε λίγες επιλογές. Έτσι, έφαγε το γεύμα της, μαζί με τα φρούτα της φίλης της. Το επόμενο απόγευμα όμως, το μετάνιωσε.

«Ήταν σαν να μου έσκιζαν τα σωθικά», είπε και πιστεύει ότι τα γεύματα στην πτήση της Delta Air Lines την οδήγησαν στο νοσοκομείο. Εξάλλου και η φίλη της, Catalina Lewis, 45 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν στο ίδιο δημοσίευμα, αρρώστησε επίσης και διαγνώστηκε θετική για τρία είδη E. coli.

Αν και οι αεροπορικές εταιρείες σερβίρουν χιλιάδες αθώα γεύματα καθημερινά, αρκετά περιστατικά φέτος έχουν προκαλέσει αναστάτωση στους ταξιδιώτες. Αυτά τα προβλήματα είναι πιο σοβαρά από τα συνηθισμένα παράπονα για άγευστα πιάτα και περιορισμένες επιλογές, αποκαλύπτοντας προβλήματα με τα πρότυπα ασφαλείας και τον ποιοτικό έλεγχο. Οι ίδιες ανησυχίες έχουν ενισχύσει την αυξανόμενη καχυποψία των Αμερικανών για το σύστημα τροφίμων. Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων πρόσφατα συνέδεσαν το E. coli με ωμά κρεμμύδια στα Quarter Pounders της McDonald's.

Φαγητό στο αεροπλάνο


Ορισμένα παραδείγματα από πρόσφατα περιστατικά

  • Σε πτήση του Ιουλίου από το Ντιτρόιτ προς το Άμστερνταμ, σε κάποιους επιβάτες της Delta σερβιρίστηκαν χαλασμένα γεύματα με μάλλον μολυσμένο κοτόπουλο, το οποίο έκανε περισσότερους από 12 επιβάτες να αρρωστήσουν. Οι πιλότοι άλλαξαν πορεία προς το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης και η Delta τερμάτισε τη σύμβασή της με τον προμηθευτή.
  • Τον Σεπτέμβριο, μια επιβάτης της Air India που πετούσε από το Δελχί προς τη Νέα Υόρκη έγραψε στο Twitter ότι βρήκε μια κατσαρίδα στην ομελέτα της. Η αεροπορική εταιρεία επιβεβαίωσε το περιστατικό στο Fox Business, αλλά δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο σχετικά με το πώς αντέδρασε.
  • Εκείνο το μήνα, ένα ποντίκι ξεπρόβαλε από το γεύμα σε μια πτήση της Σκανδιναβικής Αεροπορικής Εταιρείας (SAS) από τη Νορβηγία στην Ισπανία. Ο πιλότος άλλαξε πορεία για την Κοπεγχάγη επειδή τα τρωκτικά μπορούν να προκαλέσουν καταστροφές και να μασήσουν καλώδια. «Η ασφάλεια των συναδέλφων μας και των επιβατών είναι πάντα η προτεραιότητά μας, ακόμη και όταν πρόκειται για τα γεύματα κατά τη διάρκεια της πτήσης και τις διαδικασίες σχετικά με το πώς να τα διαχειριστούμε», δήλωσε η Alexandra Lindgren Kaoukji, εκπρόσωπος της SAS, η οποία επιβεβαίωσε την εμφάνιση του ποντικιού.
  • Τον Οκτώβριο, μια επιθεώρηση της Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) εντόπισε προβλήματα ασφάλειας τροφίμων στις εγκαταστάσεις τροφοδοσίας της Delta στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Detroit στο Μίσιγκαν. Η αεροπορική εταιρεία αποφάσισε να μεταβεί σε άλλη εγκατάσταση για την παροχή ζεστού γεύματος και να αναστείλει όλες τις λειτουργίες της κουζίνας του Detroit μέχρι νεοτέρας. Η FDA δεν σχολίασε την έρευνα επειδή είναι σε εξέλιξη.

Τέτοιες σοβαρές αποτυχίες είναι σπάνιες, αλλά οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας τροφίμων λένε ότι τα μολυσμένα αεροπορικά γεύματα μπορεί να είναι πιο κοινά από ό,τι αναφέρεται.

«Οι επιβάτες αεροπλάνων πρέπει να είναι ενήμεροι για τα προβλήματα ασφάλειας τροφίμων στη βιομηχανία τροφοδοσίας εν πτήσει», δήλωσε ο Darin Detwiler, σύμβουλος ασφάλειας τροφίμων και αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Northeastern της Βοστώνης, «διότι ο περιορισμός που σου προσφέρει ένα αεροπλάνο καθιστά τα κρούσματα τροφικής δηλητηρίασης ιδιαίτερα δύσκολα προς διαχείριση».

Αν και έχει αναρρώσει πλήρως, η Beadling εξακολουθεί να ταράζεται από την εμπειρία και τις ευρύτερες συνέπειες της. «Κάποιος κάπου δεν ακολουθεί τη σωστή διαδικασία για το πλύσιμο των χεριών και τη χρήση γαντιών», είπε και έκανε γνωστό ότι έχει ζητήσει νομική εκπροσώπηση. «Αυτό είναι ένα πρόβλημα του συστήματος που πρέπει να αντιμετωπιστεί».

Μολυσμένα καρότα

Ως δικηγόρος για τις ασθένειες που προκαλούνται από τρόφιμα, ο Bill Marler έχει χειριστεί πολλές υποθέσεις αεροπορικού φαγητού κατά τη διάρκεια των 31 ετών καριέρας του. Μία από τις μεγαλύτερες υποθέσεις του ήταν εναντίον της εταιρείας τροφοδοσίας Gate Gourmet, η οποία το 2004 σέρβιρε μολυσμένα καρότα σε πολλές πτήσεις από το Χονολουλού προς 22 πολιτείες, Ιαπωνία, Αυστραλία και Αμερικανική Σαμόα. Περίπου 45 άτομα υπέστησαν τροφική δηλητηρίαση από βακτήριο.

Το Υπουργείο Υγείας της Χαβάης διερεύνησε την έξαρση και η FDA επιθεώρησε τις εγκαταστάσεις της Gate Gourmet, εντοπίζοντας αρκετές παραβάσεις, όπως ακατάλληλες θερμοκρασίες αποθήκευσης, επαφή με τα τρόφιμα χωρίς γάντια και παρουσία παρασίτων και τρωκτικών. Η Gate Gourmet παραδέχθηκε το λάθος και, σε μια συμφωνία, απέδωσε ένα αδιευκρίνιστο ποσό στα θύματα που εκπροσωπούνταν από την εταιρεία του Marler. Μάλιστα ο ίδιος πρόσφατα αποφάσισε να εκπροσωπήσει και την Beadling. 

Στην πραγματικότητα οι ταξιδιώτες μπορεί να αποδεχτούν τα γαστρεντερικά συμπτώματα ως ένα από τα αποτελέσματα του να εκθέτουν το σώμα τους σε νέες συνθήκες. Εξάλλου, το βακτήριο E. coli είναι γνωστό και ως διάρροια του ταξιδιώτη. Ή μπορεί να είναι τόσο ταραγμένοι από τη συνθήκη που δεν μπορούν να εντοπίσουν την αιτία.

Κατσαρίδες, «πάρα πολλές για να μετρηθούν»

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) εποπτεύει τις επιθεωρήσεις των «μέσων μεταφοράς επιβατών», όπως τα αεροπλάνα, και των «υποστηρικτικών» εγκαταστάσεών τους, οι οποίες περιλαμβάνουν τους τροφοδότες. Ο Νόμος για τη Σύγχρονη Ασφάλεια Τροφίμων (FDA Food Safety Modernization Act) απαιτεί τακτικές επιθεωρήσεις τουλάχιστον μία φορά κάθε τρία χρόνια για τις εγχώριες εγκαταστάσεις υψηλού κινδύνου και μία φορά κάθε πέντε χρόνια για τις μη υψηλού κινδύνου. Η υπηρεσία δήλωσε ότι το επίπεδο κινδύνου βασίζεται στον τύπο του τροφίμου, στη διαδικασία παραγωγής και στο ιστορικό συμμόρφωσης της εγκατάστασης.

Σε αρκετές περιπτώσεις η FDA έχει γράψει παραβάσεις σε δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφοδοσίας της βιομηχανίας, τις LSG Sky Chefs και Gate Gourmet. Οι παραβάσεις περιλάμβαναν ακατάλληλο έλεγχο θερμοκρασίας, μολύνσεις από παράσιτα και ανησυχίες για διασταυρούμενη μόλυνση. Ανάλογα με τις περιστάσεις, η υπηρεσία απαιτεί από την εταιρεία να λάβει διορθωτικά μέτρα και να πληρώσει πρόστιμο.

Σε επιστολή προειδοποίησης του 2018 προς τη μονάδα Gate Gourmet στο Κεντάκι, ο οργανισμός επικαλέστηκε την παρουσία υπολειμμάτων τροφής σε ανοιχτήρες κονσερβών, στάσιμο νερό κοντά σε εστία αερίου, συσσώρευση λίπους, υπολείμματα τροφής και γενική βρωμιά στον εξοπλισμό. Επίσης, αναφέρθηκε η παρουσία ζωντανών κατσαρίδων κοντά στον φούρνο και την περιοχή πλυσίματος πιάτων, καθώς και νεκρών κατσαρίδων «πολύ περισσότερων από όσες μπορούσαν να μετρηθούν». Η Gate Gourmet δήλωσε ότι έχει κάνει σημαντικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια από την εν λόγω περίπτωση και άλλες που συνέβησαν. Η LSG Sky αρνήθηκε να παραχωρήσει συνέντευξη.

Εγκαταστάσεις που διασπείρουν ασθένειες

Οι αεροπορικές εταιρείες εξαρτώνται από ένα εκτεταμένο δίκτυο παγκόσμιων προμηθευτών και εταιρειών τροφοδοσίας, οι οποίες συνήθως λειτουργούν από βιομηχανικές κουζίνες κοντά σε αεροδρόμια. Το προσωπικό της τροφοδοσίας μπορεί να προετοιμάσει χιλιάδες γεύματα την ημέρα για τις διάφορες θέσεις, τις ειδικές δίαιτες και τις ώρες γευμάτων.

Σε αντίθεση με το φαγητό εστιατορίων, το οποίο σερβίρεται αμέσως στο τραπέζι, τα γεύματα εν πτήσει μπορεί να παραμένουν για ώρες πριν καταναλωθούν. Μπορεί να παρουσιαστούν προβλήματα σε διάφορα σημεία της αλυσίδας. Ο μεγάλος όγκος και ο γρήγορος ρυθμός παραγωγής γευμάτων μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο μόλυνσης και λαθών στη διαχείριση τροφίμων. Οι εργαζόμενοι ενδέχεται να μην καθαρίζουν επαρκώς την εγκατάσταση ή να μην πλένουν σωστά τα χέρια τους.

Στο έδαφος και στον αέρα, τα γεύματα πρέπει να διατηρούνται σε ελεγχόμενη θερμοκρασία αλλιώς μπορεί να χαλάσουν και να αναπτυχθεί μούχλα. Οι άνθρωποι μπορεί να μολυνθούν από παθογόνους μικροοργανισμούς όταν τα τρόφιμα δεν μαγειρεύονται, ψύχονται, ζεσταίνονται ξανά και/ή αποθηκεύονται στη σωστή θερμοκρασία. Οι κατσαρίδες και οι ποντικοί μπορεί να βρουν ευκαιρίες για να κρυφτούν σε εγκαταστάσεις με αδύναμο έλεγχο παρασίτων.

Πολλαπλά επίπεδα ασφαλείας

Για να ελαχιστοποιήσουν τη μόλυνση των τροφίμων, οι αεροπορικές εταιρείες και οι εταιρείες τροφοδοσίας έχουν δημιουργήσει πολλαπλά επίπεδα ασφαλείας και συστήματα παρακολούθησης ποιότητας. Η Newrest Group, η οποία παρέχει παγκόσμια τροφοδοσία για μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως η Air France, η Delta και η United, ακολουθεί τρία ρυθμιστικά σώματα, είπε ο Φαμπιέν Μαλμπρανκ, διευθυντής ποιότητας, υγείας, ασφάλειας και περιβάλλοντος της εταιρείας. Η γαλλική εταιρεία συμμορφώνεται με τις διαδικασίες που καθορίζονται από ομοσπονδιακούς και κρατικούς οργανισμούς, εκτός από αυτές που προδιαγράφονται από την αεροπορική εταιρεία, περιλαμβανομένων ανεξάρτητων ελέγχων. Η Newrest ακολουθεί επίσης τις δικές της εθελοντικές εσωτερικές απαιτήσεις, βασισμένες σε κριτήρια του κλάδου και του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης.

«Επιθεωρούμε κάθε μέρα την ποιότητα των τροφίμων και την ασφάλεια των προϊόντων», είπε ο Μαλμπρανκ. «Σε μηνιαία βάση, επιθεωρούμε το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας τροφίμων και σχεδόν μία εβδομάδα κάθε χρόνο ελέγχουμε τις λειτουργίες μας από την άποψη ποιότητας και ασφάλειας τροφίμων». Εάν προκύψει κάποιο ζήτημα, είπε, η ομάδα του μπορεί να προσδιορίσει σε λιγότερο από δύο ώρες ποια πτήση μεταφέρει τα προβληματικά τρόφιμα. Η εταιρεία επενδύει σε ψηφιακά προγράμματα, αυτοματοποίηση, ρομπότ και Τεχνητή Νοημοσύνη, όλα τα οποία θα βοηθήσουν στην παρακολούθηση των γευμάτων εν πτήσει που κυκλώνουν τον κόσμο.

Σε δήλωσή της στην εφημερίδα The Post, η Gate Gourmet, η μεγαλύτερη εταιρεία τροφοδοσίας αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ, ανέφερε ότι οι κουζίνες της επιθεωρούνται τακτικά από αεροπορικές εταιρείες και ρυθμιστικούς φορείς· ο αριθμός των επιθεωρήσεων έχει ξεπεράσει τις 300 φέτος. Η εταιρεία δήλωσε ότι έχει επενδύσει σε τεχνολογία και ενισχύσει το προσωπικό της για τη συμμόρφωση, εκτός από τα τυπικά μέτρα ασφαλείας της. Κατά τη διάρκεια επίσκεψης στις εγκαταστάσεις της Washington Dulles πέρυσι, ένας δημοσιογράφος παρατήρησε σταθμούς πλυσίματος χεριών, πατάκια καθαρισμού ποδιών, καλύμματα κεφαλής και ποδιών, και οθόνες παρακολούθησης θερμοκρασίας τροφίμων.

Απόφυγε τα κρύα φαγητά και τον πάγο

Ο Detwiler συνιστά να τρώμε συσκευασμένα σνακ ή ξηρά τρόφιμα, τα οποία είναι συχνά πιο ασφαλή από τα ευπαθή. Ας είμαστε προσεκτικοί με τα ωμά τρόφιμα, όπως τις σαλάτες και τα κρύα σάντουιτς, τα οποία είναι επιρρεπή σε μόλυνση, καθώς και τα πιάτα που μπορούν να χαλάσουν εύκολα, όπως τα πιάτα με κρέας. Επίσης, προσοχή στον πάγο. Πριν από μερικά χρόνια, έμαθε από έναν ειδικό ασφάλειας τροφίμων ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν καθαρίζουν τις μηχανές πάγου τους. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο πάγος να είναι θετικός σε παθογόνους μικροοργανισμούς», δήλωσε.

Μετά την δυσάρεστη εμπειρία της με το φαγητό κατά την πτήση, η Beadling δεν παίρνει πλέον ρίσκα. Σε μια πτήση για το Νιου Χάμσαϊρ, αυτή και ο σύζυγός της πήραν φαγητό από το σπίτι και εμφιαλωμένο νερό από ένα μηχάνημα αυτόματης πώλησης του αεροδρομίου. «Είπα στον σύζυγό μου, "Μην τολμήσεις να παραγγείλεις τίποτα"» είπε. «Ούτε καφέ».

Πηγή: The Washington Post