Σίγουρα έχεις αναμνήσεις από το πατρικό σου, όταν η μητέρα σου καθάριζε και μία μυρωδιά φρεσκάδας από λεμόνι, πεύκο ή λεβάντα πλανιόταν στον αέρα. Όπως όμως υπάρχουν μόδες στα ρούχα, έτσι υπάρχουν και στα αρώματα και δεν εννοούμε αυτά που ψεκάζεις πάνω σου.

Τα λεγόμενα gourmand αρώματα (από τη γαλλική λέξη που σημαίνει «γευσιγνώστης») είναι αυτά που θυμίζουν φαγητό, όπως η καραμέλα, η βανίλια, ο καφές ή το φρεσκοψημένο μπισκότο. Και πλέον δεν περιορίζονται στα αρώματα ή στα κεριά. Για παράδειγμα, μία αμερικανική εταιρία premium απορρυπαντικών, η Laundry Sauce, που απευθύνεται κυρίως σε Millennials  και Gen Z, παρουσίασε απορρυπαντικό με άρωμα ροδάκινο - φρουτώδες, παιχνιδιάρικο, και τελείως έξω από τα συνηθισμένα. «Ανησυχούσαμε μήπως το αποτέλεσμα θυμίζει υπερβολικά “φαγητό”, αλλά έγινε ανάρπαστο», αναφέρουν, προσθέτοντας μάλιστα ότι ήταν το πιο πετυχημένο limited edition άρωμά τους.

Το φαινόμενο δεν είναι τυχαίο. Όντως οι νεότερες γενιές έχουν αγκαλιάσει τα gourmand αρώματα σε όλα: από τα lip gloss μέχρι τα καθαριστικά μπάνιου. Αν γράφει cinnamon roll ή βανίλια cupcake η συσκευασία, είναι δεδομένο ότι θα το δοκιμάσουν.

Κοινώς, αυτή την περίοδο ζούμε τη φάση του φαινομένου που ονομάζεται smellmaxxing. Πρόκειται για ένα ρεύμα που έχουν φέρει οι νεότερες γενιές και αφορά την προσθήκη αρώματος σε απροσδόκητα προϊόντα ή με απροσδόκητους συνδυασμούς, με στόχο να φέρνει χαρά και παιχνιδιάρικη διάθεση, ακόμη και στα πιο καθημερινά πράγματα. 

Οι καταναλωτές βέβαια δεν εγκαταλείπουν εντελώς τις κλασικές μυρωδιές του λεμονιού, της λεβάντας και του πεύκου όταν πρόκειται για τα καθαριστικά, αλλά αναζητούν και πιο «νόστιμες» αρωματικές ταυτότητες. Ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα «γλυκά» αρώματα, αυτά που θυμίζουν γλυκά του φούρνου δηλαδή και ξυπνούν συναισθήματα ζεστασιάς, άνεσης και νοσταλγίας. 

Στην Ελλάδα, το βλέπουμε περισσότερο σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, όπως για παράδειγμα κρέμες σώματος και αφρόλουτρα, και βέβαια σε αρωματικά χώρων και κεριά, με τους καταναλωτές να αφήνουν σιγά - σιγά πίσω τα λουλουδάτα αρώματα και αυτά που μυρίζουν φρεσκάδα.

Από το λεμόνι στο μανταρίνι και το λάιμ

Τα εσπεριδοειδή δεν φεύγουν από τη μόδα, απλώς εξελίσσονται. Στη θέση του κλασικού λεμονιού βλέπουμε πλέον μανταρίνι, νεράντζι, λάιμ με θαλασσινό αλάτι ή πράσινο τσάι. 

«Τα εσπεριδοειδή έχουν άπειρες εκφράσεις.Οι νέες ονομασίες, όπως “Lime Zest” ή “Mandarin Blossom”, προσδίδουν αίσθηση πολυτέλειας, κάτι που ζητούν όλο και περισσότερο οι καταναλωτές», έχει δηλώσει η δημοσιογράφος και ειδικευμένη στον χώρο της αρωματοποιίας και των γεύσεων, Emily Little.

Και πάλι, όμως, το κλασικό λεμόνι δύσκολα θα χαθεί. Όπως λέει η Little, «το άρωμα του λεμονιού ξυπνάει αναμνήσεις, ίσως από τα απογεύματα που καθάριζε η μαμά το σπίτι».

Το φαινόμενο του pumpkin spice latte 

Ο μεγάλος «ένοχος» για την άνθηση των γλυκών αρωμάτων, λένε πως είναι το pumpkin spice latte. Η εποχική επιτυχία της Starbucks έγινε πολιτισμικό φαινόμενο: συνδέθηκε με την άνεση, τη θαλπωρή και την ιδέα ότι «ήρθε το φθινόπωρο». Εδώ που τα λέμε, και εμείς το έχουμε λατρέψει. «Δεν είναι απλώς ένας καφές, αλλά συναίσθημα», λέει η Little. «Οι άνθρωποι θέλουν να μεταφέρουν αυτή τη ζεστή, cozy αίσθηση και στο σπίτι τους».

Οι Millennials και η Gen Z ψάχνουν μικρές, προσιτές απολαύσεις που κάνουν τη μέρα τους λίγο πιο ευχάριστη. Μία από αυτές είναι και τα αρώματα φαγητού σε απρόσμενα προϊόντα. Και αυτό, τελευταία, δεν περιορίζεται στο φθινόπωρο. Το καλοκαίρι, τα Χριστούγεννα, ακόμη και μία απλή γιορτινή στιγμή, αποτελούν ευκαιρίες για νέες μυρωδιές που συνδέονται με τη διάθεση και τις εποχές.

Πηγή: The Washington Post