Η γλώσσα του κρασιού μπορεί να γίνει ιδιαίτερα περίπλοκη: όροι γεωλογίας, γαλλικό λεξιλόγιο και «ψαγμένες» λέξεις δημιουργούν μια ορολογία που αποξενώνει πολλούς καταναλωτές. Σίγουρα έχεις βρεθεί κι εσύ στη θέση να νιώθεις «αδιάβαστος» μπροστά σε μία εξεζητημένη λίστα κρασιών και να μην έχεις ιδέα τι είναι αυτό που πρέπει να παραγγείλεις. Όμως, η κατανόηση και η απόλαυση του κρασιού δεν απαιτεί τεχνικές γνώσεις ή εκλεπτυσμένη φρασεολογία.
Ευτυχώς για εμάς, όλο και περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου ενθαρρύνουν μια πιο άμεση, ανθρώπινη προσέγγιση για το πώς μιλάμε για το κρασί. Εδώ θα δεις μία μικρή λίστα με συμβουλές για να ζητάς το κρασί που ξέρεις ότι θα απολαύσεις με αυτοπεποίθηση, χωρίς να είσαι σομελιέ.
Ξεκίνα από τα χαρακτηριστικά του κρασιού, όχι την ποικιλία
Αντί να εστιάζεις στο όνομα της ποικιλίας (π.χ. Cabernet Sauvignon), σκέψου τα χαρακτηριστικά του κρασιού και τη γεύση που αφήνει στο στόμα, όπως θα έκανες με το γάλα: αποβουτυρωμένο (ελαφρύ) ή πλήρες (πλούσιο και γεμάτο). Αυτό βοηθά να καταλάβεις πώς θα «κάθεται» το κρασί στον ουρανίσκο σου, αλλά και πώς θα συνδυαστεί με το φαγητό.
Περίγραψε την υφή του
Είναι το κρασί απαλό σαν κασμίρ ή πιο τραχύ, σαν μάλλινο παλτό; Η υφή (σαν μετάξι, με οξύτητα, τανικό) μπορεί να σε βοηθήσει να προσδιορίσεις τι προτιμάς, πέρα από τη γεύση. Είναι κάτι που όλοι μπορούμε να κατανοήσουμε με βάση την αίσθηση στο στόμα.
Μίλα ανοιχτά για τα χρήματα που θέλεις να διαθέσεις
Δεν χρειάζεται να νιώθεις άβολα για το ποσό που θέλεις να διαθέσεις για το κρασί. Είτε πρόκειται για ένα οικονομικό κρασί στα 15€, είτε για ένα πιο premium στα 60€, ενημέρωσε τον υπάλληλο ή τον σομελιέ για το εύρος τιμής που σε ενδιαφέρει.
Κατηγοριοποίησε τις γεύσεις με απλό τρόπο
Αντί να μπαίνεις σε λεπτομέρειες τύπου «ωμά ή μαγειρεμένα αχλάδια», σκέψου ευρείες γευστικές κατηγορίες: Φρουτώδες ή γήινο; Φρέσκο ή βαθύ και βοτανικό; Ακόμη και αν δεν γνωρίζεις τον τεχνικό όρο, μπορείς να εξηγήσεις με τα δικά σου λόγια.
Ταίριαξε το κρασί με το κλίμα της στιγμής
Το κρασί δεν είναι μόνο για να πετύχεις την τέλεια - ποιοτικά - επιλογή και να κάνεις τα «σωστά» pairings με το φαγητό. Είναι και για τη διάθεση. Θέλεις κάτι ανάλαφρο για την παρέα στον καναπέ; Ή κάτι πιο σύνθετο για ένα επίσημο δείπνο; Το να μεταφέρεις το vibe σου βοηθά τους επαγγελματίες να προτείνουν το κατάλληλο κρασί για την περίσταση. Δεν είναι άλλωστε όλες οι στιγμές ίδιες.
Το κρασί είναι εμπειρία, όχι εξετάσεις
Το κρασί είναι μέσο σύνδεσης με ανθρώπους, μέρη και στιγμές, όπως και το φαγητό. Αντί να φοβάσαι ότι δεν «μιλάς τη γλώσσα» του, αφέσου στο συναίσθημα και την εμπειρία. Άλλωστε, γι’ αυτό υπάρχουν οι ειδικοί.
Πηγή: The Washington Post