- Η μεσογειακή διατροφή συνδέεται με καλύτερη ψυχική ευεξία σε ανθρώπους άνω των 50 ετών, σύμφωνα με νέα μελέτη.
- Φαίνεται να ενισχύει και την ψυχική ανθεκτικότητα διότι όσοι την ακολουθούσαν περισσότερο παρουσίασαν μικρότερη επιδείνωση της ψυχολογικής τους κατάστασης κατά την πανδημία COVID-19.
- Τα οφέλη πιθανόν σχετίζονται με τα βασικά συστατικά της. Ωστόσο, η μελέτη είναι παρατηρησιακή και δεν αποδεικνύει ότι η μεσογειακή διατροφή προκαλεί άμεσα καλύτερη ψυχική υγεία.
Τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής είναι κάτι που συζητείται εδώ και χρόνια. Όμως, εκτός από τα οργανικά οφέλη, φαίνεται να συνδέεται και με καλύτερη ψυχική ευεξία στους ανθρώπους ηλικίας άνω των 50 ετών, σύμφωνα με νέα μελέτη ερευνητών του University College London (UCL) και του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης (ISGlobal), η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «BMJ Open».
Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από 3.296 ενήλικες ηλικίας 50 ετών και άνω, που συμμετείχαν στη βρετανική μελέτη English Longitudinal Study of Ageing (ELSA). Η διατροφή των συμμετεχόντων αξιολογήθηκε πριν την πανδημία της COVID-19, ενώ η ψυχολογική τους κατάσταση καταγράφηκε τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκειά της.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσοι ακολουθούσαν πιο πιστά το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής παρουσίαζαν υψηλότερα επίπεδα ψυχολογικής ευεξίας. Η συσχέτιση αυτή παρέμεινε ακόμη και μετά την προσαρμογή για παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο, το εισόδημα, η σωματική δραστηριότητα, το κάπνισμα, ο δείκτης μάζας σώματος, τα χρόνια νοσήματα και τα συμπτώματα κατάθλιψης.
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι συμμετέχοντες που ακολουθούσαν περισσότερο τη μεσογειακή διατροφή εμφάνισαν μικρότερη επιδείνωση της ψυχολογικής τους ευεξίας, σε σύγκριση με όσους είχαν χαμηλότερη προσκόλληση στο συγκεκριμένο διατροφικό πρότυπο.
Το εύρημα αυτό υποδηλώνει ότι η μεσογειακή διατροφή ενδέχεται να συμβάλλει στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας απέναντι σε περιόδους έντονου στρες.
Τι είναι αυτό που κάνει καλό στην ψυχική υγεία
Σύμφωνα με τους συγγραφείς, η θετική επίδραση της μεσογειακής διατροφής στην ψυχική υγεία ενδέχεται να σχετίζεται με την υψηλή περιεκτικότητά της σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και ψάρια.
Τα τρόφιμα αυτά είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, πολυφαινόλες, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και φυτικές ίνες, συστατικά που φαίνεται να περιορίζουν τη χρόνια φλεγμονή, να επηρεάζουν θετικά το μικροβίωμα του εντέρου και να υποστηρίζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.
Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι πρόκειται για παρατηρησιακή μελέτη, γεγονός που σημαίνει ότι δεν μπορεί να αποδείξει σχέση αιτίου - αποτελέσματος. Όπως αναφέρουν, απαιτούνται τυχαιοποιημένες κλινικές μελέτες προκειμένου να επιβεβαιωθεί αν η υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής μπορεί πράγματι να βελτιώσει την ψυχολογική ευεξία των μεγαλύτερων σε ηλικία ενηλίκων.
Διάβασε ακόμη: