Θυμάσαι κάποτε που έλεγαν ότι τα αυγά πρέπει να καταναλώνονται με μεγάλο περιορισμό, γιατί ανεβάζουν τη χοληστερίνη; Όπως θα έχεις καταλάβει τα τελευταία χρόνια, με τις έρευνες που δημοσιεύονται, αυτή η άποψη αποτελεί μάλλον μύθο, αφού τα αυγά προσφέρουν πολλά περισσότερα καλά στην υγεία και έχουν κάπως «απενοχοποιηθεί». 

Να θυμίσουμε ότι, όπως είχαμε αναφέρει τον περασμένο Ιούλιο, μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας, υποστήριζε πως η κατανάλωση δύο αυγών ημερησίως όχι μόνο δεν αυξάνει την «κακή» LDL χοληστερόλη, αλλά υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να τη μειώνει κιόλας, εφόσον η διατροφική τους αξία είναι χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά.

Σε νεότερες εξελίξεις, νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Journal of Nutrition εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση αυγών και τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ σε ηλικιωμένους.

Η έρευνα ανέλυσε δεδομένα από 39.498 άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες για περίπου 15,3 χρόνια, διάστημα κατά το οποίο καταγράφηκαν συνολικά 2.858 περιπτώσεις Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες κατέγραφαν τις διατροφικές τους συνήθειες, συμπεριλαμβανομένης της συχνότητας κατανάλωσης αυγών και οι επιστήμονες παρακολούθησαν την πορεία της υγείας τους για να διαπιστώσουν ποιοι εμφάνισαν Αλτσχάιμερ με την πάροδο του χρόνου. Να βρουν δηλαδή κάποια σύνδεση ανάμεσα στη νόσο και τα αυγά. 

Χωρίστηκαν λοιπόν σε διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα με τη συχνότητα κατανάλωσης αυγών. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως ακόμα και η μικρή κατανάλωση αυγών συνδεόταν με οφέλη.

Συγκεκριμένα, όσοι έτρωγαν αυγά 1 έως 3 φορές τον μήνα ή μία φορά την εβδομάδα είχαν 17% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου, όσοι κατανάλωναν 2 έως 4 φορές την εβδομάδα 20% χαμηλότερο κίνδυνο και όσοι έτρωγαν αυγά 5 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα είχαν 27% χαμηλότερο κίνδυνο. Αντίθετα, όσοι δεν κατανάλωναν ποτέ αυγά εμφάνιζαν 22% αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης Αλτσχάιμερ.

Το καλό νέο λοιπόν είναι ότι τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσοι κατανάλωναν τα περισσότερα αυγά είχαν τις μικρότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με τη νόσο. 

Τι κάνει τα αυγά τόσο σημαντικά για την πρόληψη του Αλτσχάιμερ 

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι το πιθανό όφελος μπορεί να σχετίζεται με σημαντικά θρεπτικά συστατικά που περιέχουν τα αυγά, όπως η χολίνη, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και τα αντιοξειδωτικά

Iδιαίτερη έμφαση δόθηκε μάλιστα στη χολίνη, που είναι στην ουσία ένα συστατικό που συμβάλλει στη λειτουργία του εγκεφάλου και στη μνήμη και θεωρείται σημαντικό για τη διατήρηση της γνωστικής υγείας κατά τη γήρανση.

Μη βιαστείς όμως να τρως αυγά ανεξέλεγκτα. Παρά τα ενθαρρυντικά ευρήματα, οι επιστήμονες τόνισαν ότι η μελέτη δείχνει συσχέτιση και όχι άμεση αιτιώδη σχέση. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποδεικνύεται πως τα αυγά από μόνα τους προλαμβάνουν το Αλτσχάιμερ. Όπως εξηγούμε κι άλλες φορές, πάντα με βάση τα επιστημονικά δεδομένα, για να έχει «αποτέλεσμα» η κατανάλωση των αυγών θα πρέπει να καταναλώνονται στο πλαίσιο μίας πιο ισορροπημένης διατροφής και ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, παράγοντες που επίσης επηρεάζουν την υγεία του εγκεφάλου.

Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η μέτρια και συχνή κατανάλωση αυγών μπορεί να αποτελεί μέρος μιας διατροφής που σχετίζεται με καλύτερη γνωστική υγεία και αυτό κράτα, για να κινηθείς αναλόγως! 

Διάβασε ακόμη: