Ο γαστρονομικός τουρισμός είναι σήμερα από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες μορφές ταξιδιού. Αυτό δεν είναι τυχαίο: το φαγητό αποτελεί έναν από τους πιο άμεσους τρόπους για να γνωρίσεις έναν τόπο. Ένα γεύμα μπορεί να αφηγηθεί περισσότερα από όσα ένα μουσείο ή μια ξενάγηση, μπορεί να φέρει μπροστά σου την ιστορία, τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, αλλά και τις αγωνίες ή τα όνειρα μιας κοινότητας.

Όμως, μέσα σε αυτή τη γοητευτική πορεία του γαστρονομικού τουρισμού, κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει. Πολύ συχνά, οι εμπειρίες που προσφέρονται δεν θυμίζουν γεύμα αλλά παράσταση. Ο σεφ γίνεται performer, το πιάτο σκηνικό, και το κοινό περισσότερο θεατής παρά ταξιδιώτης. Ο αυθεντικός διάλογος με την κουζίνα του τόπου αντικαθίσταται από ένα food show που είναι φτιαγμένο για να καταναλωθεί με το μάτι, κυρίως μέσα από τις οθόνες μας.

Τι σημαίνει αυθεντική γαστρονομική εμπειρία;

Η αυθεντικότητα δεν μετριέται σε αστέρια ή σε likes. Αυθεντικότητα είναι εκείνη η στιγμή που νιώθεις ότι συνδέεσαι με κάτι πραγματικό. Μπορεί να είναι μια βόλτα σε μια λαϊκή αγορά, όπου το άρωμα των μπαχαρικών ανακατεύεται με τις φωνές των παραγωγών. Ή ένα πιάτο που μαγειρεύτηκε με απλά, τοπικά υλικά, όπως ακριβώς θα το έτρωγαν παραδοσιακά οι κάτοικοι. Αυτές οι εμπειρίες δεν είναι στημένες για το Instagram∙ δεν έχουν εντυπωσιακή σκηνοθεσία, αλλά έχουν ουσία. Και αυτή η ουσία είναι που χαράζεται στη μνήμη του ταξιδιώτη.

Τι είναι το «food show»;

Aυθεντική γαστρονομική εμπειρία ή food show

Δεν είναι απαραίτητα κάτι αρνητικό. Το φαγητό πάντα είχε και μια διάσταση θεάματος,  από τα μεγάλα μεσαιωνικά τραπέζια ως τα σύγχρονα fine dining menus. Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν το θέαμα γίνεται αυτοσκοπός. Όταν το ενδιαφέρον μετατοπίζεται αποκλειστικά στο «wow effect», στο πώς θα δείχνει το πιάτο στη φωτογραφία, και όχι στο αν αυτό που δοκιμάζει ο επισκέπτης εκφράζει πραγματικά τον τόπο που έχει επισκεφθεί. Τότε η εμπειρία γίνεται επιφανειακή∙ μια ωραία εικόνα που ξεθωριάζει μόλις κλείσει η κάμερα.

Η ισορροπία που αναζητούμε

Οι ταξιδιώτες του σήμερα δεν είναι αφελείς. Αναζητούν το εντυπωσιακό, αλλά ταυτόχρονα διψούν για αλήθεια. Μια γαστρονομική εμπειρία που ισορροπεί ανάμεσα στην καινοτομία και την αυθεντικότητα έχει τη δύναμη να μαγέψει πραγματικά. Ένα δείπνο μπορεί να είναι δημιουργικό και καλλιτεχνικό, αλλά αν η ιστορία του πιάτου, η προέλευση των υλικών και η πρόθεση του δημιουργού είναι γνήσια, τότε η εμπειρία αποκτά βάθος. Δεν είναι πια μόνο παράσταση, είναι μια αφήγηση που μένει.

Γιατί η αυθεντικότητα μετράει περισσότερο

Σε έναν κόσμο γεμάτο εικόνες, η πραγματική πρόκληση είναι να δημιουργήσεις μνήμες. Ο ταξιδιώτης δεν θα θυμάται μόνο την εικόνα του πιάτου, αλλά και το πώς ένιωσε όταν το δοκίμασε. Θυμόμαστε εκείνα τα γεύματα κατά τη διάρκεια των οποίων γελάσαμε και συζητήσαμε παρέα με τους ανθρώπους που μας φιλοξένησαν, που δοκιμάσαμε γεύσεις που δεν είχαμε ξανασυναντήσει, που μάθαμε κάτι για την κουλτούρα ενός τόπου μέσα από μια μπουκιά. Αυτό είναι που δημιουργεί δεσμούς, που κάνει τον ταξιδιώτη να θέλει να επιστρέψει ή να μιλήσει με πάθος για την εμπειρία του.

Η ευθύνη επαγγελματιών και ταξιδιωτών

Aυθεντική γαστρονομική εμπειρία ή food show

Η λεπτή γραμμή ανάμεσα στο αυθεντικό και το στημένο δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους ταξιδιώτες. Όσο συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε οικονομικά το εντυπωσιακό αλλά κενό, τόσο θα το βρίσκουμε μπροστά μας. Από την άλλη, όταν επιλέγουμε το γνήσιο, το απλό και το ουσιαστικό, τότε δίνουμε σήμα στην αγορά για το τι πραγματικά έχει αξία.

Συμπέρασμα

Η γαστρονομία είναι μια διεθνής γλώσσα∙ κι όπως κάθε γλώσσα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ουσία ή για εντυπωσιασμό. Ο γαστρονομικός τουρισμός μπορεί να είναι γέφυρα που ενώνει πολιτισμούς και εμπειρίες, αρκεί να μην ξεχνάμε ποιο είναι το ζητούμενο: η αλήθεια πίσω από κάθε γεύση. Την επόμενη φορά που θα ταξιδέψεις, κάθισε σε ένα τραπέζι και ρώτησε τον εαυτό σου: Ζω μια πραγματική εμπειρία ή απλά παρακολουθώ μια παράσταση; Η απάντηση δεν θα καθορίσει μόνο τις αναμνήσεις σου, αλλά και την πορεία που θα πάρει ο ίδιος ο γαστρονομικός τουρισμός στο μέλλον.