Εδώ και χρόνια συζητάμε για τις επιβλαβείς συνέπειες των συντηρητικών από τα τρόφιμα στον οργανισμό μας, κυρίως μακροπρόθεσμα. Η έρευνα με τίτλο «Preservative Food Additives, Hypertension, and Cardiovascular Diseases: the NutriNet-Santé Study» που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό European Heart Journal και πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του INSERM, σε συνεργασία με γαλλικά πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα, έρχεται να επιβεβαιώσει αυτόν τον ισχυρισμό, ειδικά σε σχέση με τον κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης και καρδιαγγειακών παθήσεων.

Σκοπός της μελέτης ήταν να διερευνηθεί κατά πόσο η μακροχρόνια κατανάλωση συντηρητικών προσθέτων τροφίμων σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης των νοσημάτων αυτών. Μέχρι σήμερα υπήρχαν κυρίως πειραματικές ενδείξεις ότι ορισμένα συντηρητικά μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά το καρδιαγγειακό σύστημα, όμως τα δεδομένα από μεγάλες μελέτες σε ανθρώπους ήταν, ομολογουμένως, περιορισμένα. 

Η έρευνα βασίστηκε στη γαλλική μελέτη με τίτλο NutriNet-Santé και περιέλαβε 112.395 ενήλικες συμμετέχοντες, οι οποίοι κατέγραφαν λεπτομερώς τη διατροφή τους μέσω επαναλαμβανόμενων ημερολογίων διατροφής 24 ωρών, ενώ οι ερευνητές συνέλεξαν πληροφορίες για τις εμπορικές μάρκες των προϊόντων και τα πρόσθετα που περιείχαν. Για τον υπολογισμό της έκθεσης στα συντηρητικά χρησιμοποιήθηκαν βάσεις δεδομένων σύστασης τροφίμων και εργαστηριακές αναλύσεις. 

Τι έδειξε η έρευνα

Οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν για χρονικό διάστημα περίπου 7 ετών και καταγράφηκαν περιστατικά υπέρτασης και καρδιαγγειακών νοσημάτων, όπως έμφραγμα, εγκεφαλικό επεισόδιο και στηθάγχη. 

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 99,5% των συμμετεχόντων είχε καταναλώσει τουλάχιστον ένα συντηρητικό τροφίμων κατά τα πρώτα δύο χρόνια της μελέτης. Οι συμμετέχοντες με τη μεγαλύτερη κατανάλωση μη αντιοξειδωτικών συντηρητικών (χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ενάντια στην ανάπτυξη μικροβίων, όπως βακτήρια και μύκητες) παρουσίασαν 29% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης υπέρτασης και 16% υψηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν τις μικρότερες ποσότητες.

Επιπλέον, η υψηλή κατανάλωση αντιοξειδωτικών συντηρητικών (που χρησιμοποιούνται δηλαδή για να αποφευχθεί η αλλοίωση των που προκαλείται από την επαφή των τροφίμων με το οξυγόνο) συνδέθηκε με 22% αυξημένο κίνδυνο υπέρτασης. 

Από τα 17 συντηρητικά που εξετάστηκαν συστηματικά, 8 βρέθηκαν να σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο υπέρτασης: το σορβικό κάλιο, το μεταθειώδες κάλιο, το νιτρώδες νάτριο, το ασκορβικό οξύ, το ασκορβικό νάτριο, το ερυθορβικό νάτριο, το κιτρικό οξύ και τα εκχυλίσματα δενδρολίβανου. Επιπλέον, το ασκορβικό οξύ συσχετίστηκε και με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου. 

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η αυξημένη έκθεση σε συντηρητικά πρόσθετα τροφίμων ενδέχεται να συνδέεται με μεγαλύτερο κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο, τόνισαν ότι πρόκειται για παρατηρητική μελέτη και επομένως δεν μπορεί να αποδείξει σχέση αιτίου - αποτελέσματος.

Παρ' όλα αυτά, τα ευρήματα υποστηρίζουν τις υφιστάμενες διατροφικές συστάσεις που προωθούν την κατανάλωση μη επεξεργασμένων ή ελάχιστα επεξεργασμένων τροφίμων και τον περιορισμό των περιττών προσθέτων στη διατροφή. Οι συγγραφείς προτείνουν επίσης την επανεξέταση της ασφάλειας ορισμένων συντηρητικών από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.

Διάβασε ακόμη: