Όπως όλα τα γλυκά του κουταλιού, έτσι και το κεράσι ανήκει σε μια παλιά σπιτική παράδοση συντήρησης των φρούτων στην εποχή τους. Όταν τα φρούτα ήταν άφθονα, οι νοικοκυρές τα έκαναν γλυκό για να τα κρατήσουν για τους επόμενους μήνες. Το γλυκό του κουταλιού ήταν πάντα και κάτι παραπάνω από επιδόρπιο, ήταν το κέρασμα του σπιτιού, αυτό που έβγαινε πάντα σε μικρό πιατάκι μαζί με ένα ποτήρι κρύο νερό.
Κάθε σπίτι είχε και το δικό του μυστικό. Άλλοι έβαζαν αρμπαρόριζα για άρωμα, άλλοι βανίλια ή κανέλα, άλλοι λίγο μέλι στο τέλος για πιο στρογγυλή γεύση. Οι παλαιότερες συνταγές συχνά χρησιμοποιούσαν ασβεστόνερο για να κρατήσουν το φρούτο σφιχτό. Είναι μια τεχνική γνωστή σε πολλά γλυκά του κουταλιού, όμως θέλει προσοχή και πολύ καλό ξέπλυμα. Για πιο απλή οικιακή χρήση, το κρύο νερό με λεμόνι είναι η πιο ασφαλής, υγιεινή και πρακτική λύση να κρατήσουν για τα κεράσια το σχήμα τους.
Βασικό είναι πρώτα απ’ όλα το ίδιο το φρούτο. Διαλέγουμε κεράσια σφιχτά, τραγανά, όχι πολύ ώριμα και όχι χτυπημένα. Τα πολύ μαλακά κεράσια θα βγάλουν περισσότερα υγρά, θα χάσουν πιο εύκολα το σχήμα τους και μπορεί να θολώσουν το σιρόπι. Θέλουμε κεράσια με γερή σάρκα, ώστε να αντέξουν το βράσιμο και να μείνουν ολόκληρα.
Τα κουκούτσια τα βγάζουμε με το ειδικό εργαλείο ή με τσιμπιδάκι. Στη συνέχεια, βάζουμε τα κεράσια σε μπολ με κρύο νερό (ή παγάκια και νερό) και λεμόνι και τα αφήνουμε για λίγη ώρα. Αυτό βοηθά να σφίξει ελαφρά η σάρκα τους πριν μπουν στο σιρόπι. Μετά τα στραγγίζουμε πολύ καλά, γιατί δεν θέλουμε να μπουν πολλά επιπλέον υγρά στην κατσαρόλα. Όσο πιο στεγνά είναι τα κεράσια, τόσο πιο καθαρό και δεμένο θα γίνει το σιρόπι.
Το σιρόπι ξεκινά χωριστά, με ζάχαρη και λίγο νερό, ώστε να δημιουργηθεί μια βάση πριν προστεθεί το φρούτο. Δεν θέλουμε να βράσουμε τα κεράσια από την αρχή μέσα σε πολύ νερό, γιατί θα μαλακώσουν και θα χάσουν την υφή τους. Μόλις μπουν στο σιρόπι, πρέπει να βράζουν ζωηρά αλλά όχι άγρια. Ξαφρίζουμε προσεκτικά, χωρίς να ανακατεύουμε έντονα, γιατί τα κεράσια είναι ευαίσθητα. Αν χρειαστεί να τα μετακινήσουμε, κουνάμε απλώς την κατσαρόλα κυκλικά.
Ένα από τα πιο ωραία παλιά μυστικά είναι το μικρό «σοκ» με παγωμένο νερό κατά τη διάρκεια του βρασίματος. Ρίχνουμε λίγες κουταλιές παγωμένο νερό μέσα στο σιρόπι ενώ βράζει. Ο βρασμός κόβεται για λίγο και μετά ξαναρχίζει. Αυτό το μικρό θερμικό σοκ βοηθά τα κεράσια να παραμείνουν τεντωμένα, γυαλιστερά και σφριγηλά. Δεν βάζουμε πολύ νερό, μόνο λίγες κουταλιές κάθε φορά, για να μη χαλάσει το δέσιμο του σιροπιού.
Το λεμόνι μπαίνει με προσοχή. Λίγο στην αρχή βοηθά το φρούτο να κρατήσει καλύτερα, αλλά το περισσότερο το προσθέτουμε προς το τέλος. Έτσι δίνει φρεσκάδα, ισορροπεί τη γλύκα και βοηθά το σιρόπι να μη ζαχαρώσει αργότερα. Αν βάλουμε υπερβολικό λεμόνι από νωρίς, μπορεί να επηρεάσει τη γεύση και την υφή του γλυκού.
Στο τέλος θέλουμε ένα σιρόπι δεμένο αλλά όχι βαρύ. Πρέπει να στέκεται σαν παχύ δάκρυ όταν πέφτει σε κρύο πιατάκι, χωρίς να απλώνει αμέσως. Αν έχουμε θερμόμετρο, περίπου στους 105°C είναι ένα καλό σημάδι ότι το σιρόπι έχει δέσει σωστά. Αν την επόμενη μέρα δούμε ότι είναι ακόμη αραιό, βγάζουμε τα κεράσια με τρυπητή κουτάλα και δένουμε μόνο το σιρόπι για λίγα λεπτά, ώστε να μην παραβράσουμε το φρούτο.
Η ξεκούραση μέχρι την επόμενη μέρα είναι σημαντική. Τα κεράσια μένουν μέσα στο σιρόπι, τραβούν γεύση και το γλυκό ισορροπεί. Τότε μπορούμε να ελέγξουμε καλύτερα και την τελική πυκνότητα του σιροπιού. Αυτή η μικρή αναμονή κάνει μεγάλη διαφορά στο αποτέλεσμα.
Αν του δώσουμε τον χρόνο που χρειάζεται, γίνεται από τα πιο όμορφα γλυκά του καλοκαιριού: λαμπερό, αρωματικό και γεμάτο γεύση!
Το γλυκό κεράσι σερβίρεται παραδοσιακά σε μικρό πιατάκι με ένα ποτήρι κρύο νερό. Ταιριάζει όμως υπέροχα και με πρόβειο γιαούρτι, με παγωτό ανθόγαλα ή πάνω σε μια απλή κρέμα βανίλιας.
για 2 βάζα των 500 ml
- 1 κιλό κεράσια, καθαρισμένα από τα κουκούτσια
- 900 γρ. ζάχαρη
- 250 ml νερό
- χυμό από 1½ λεμόνι
- 1 ξυλάκι κανέλα ή 1 βανίλια ή ένα φύλλο αμπαρόριζας (προαιρετικά)
- 1 κ.σ. μέλι
- λίγο παγωμένο νερό για τα “σοκ” στο βράσιμο
- Για το γλυκό κουταλιού κεράσι πρώτα πλένουμε τα κεράσια, τα στραγγίζουμε και αφαιρούμε το κουκούτσι τους.
- Τα βάζουμε σε μπολ και προσθέτουμε λίγα παγάκια και κρύο νερό.
- Στύβουμε 1 λεμόνι και τα αφήνουμε για 30-40 λεπτά.
- Στραγγίζουμε πολύ καλά και τα αφήνουμε λίγο να στεγνώσουν.
- Βάζουμε τη ζάχαρη και τα 250 ml νερό σε φαρδιά κατσαρόλα. Βράζουμε 4-5 λεπτά, μέχρι να γίνει ένα ελαφρύ σιρόπι.
- Προσθέτουμε τα στεγνά κεράσια μέσα στο σιρόπι και μόλις πάρουν βράση, χαμηλώνουμε λίγο τη φωτιά ώστε να βράζουν ζωηρά αλλά όχι πολύ έντονα.
- Βράζουμε για 8-10 λεπτά και ξαφρίζουμε προσεκτικά.
- Στα 3 λεπτά που βράζει ρίχνουμε 2–3 κουταλιές της σούπας παγωμένο νερό μέσα στην κατσαρόλα. Θα κόψει για λίγο ο βρασμός αλλά θα ξαναπάρει γρήγορα βράση. Μετά από 3 λεπτά, ξαναρίχνουμε άλλες 2–3 κουταλιές παγωμένο νερό. Μετά από 2-3 λεπτά ξανά, συνολικά 3 φορές.
- Με τρυπητή κουτάλα, βγάζουμε τα κεράσια από το σιρόπι και τα μεταφέρουμε σε πιάτο ή μπολ.
- Προσθέτουμε στο σιρόπι τον υπόλοιπο χυμό λεμονιού, το μέλι και την κανέλα.
- Βράζουμε άλλα 2–3 λεπτά και τσεκάρουμε αν έχει δέσει ρίχνοντας λίγο σιρόπι σε ένα κρύο πιατάκι. Αν στέκεται σαν παχύ δάκρυ όταν πέφτει στο κρύο πιατάκι, χωρίς να απλώνει αμέσως, τότε είναι έτοιμο.
- Αποσύρουμε από τη φωτιά, επιστρέφουμε μέσα στο καυτό σιρόπι τα κεράσια, αφαιρούμε την κανέλα και τα σκεπάζουμε με πετσέτα. Τα αφήνουμε να κρυώσουν όλη νύχτα.
- Την επόμενη μέρα ελέγχουμε το σιρόπι. Αν είναι αραιό, βγάζουμε τα κεράσια με τρυπητή κουτάλα, και δένουμε μόνο το σιρόπι για λίγα λεπτά. Αφού δέσει, ξαναβάζουμε τα κεράσια μέσα στο τέλος και βράζουμε για μισό λεπτό.
- Μεταφέρουμε το γλυκό καυτό σε αποστειρωμένα βάζα, κλείνουμε καλά και τα γυρίζουμε ανάποδα μέχρι να κρυώσουν.
- Σερβίρουμε το γλυκό κουταλιού κεράσι σκέτο ή το σερβίρουμε με γιαούρτι ή με παγωτό.
Καρολίνα Δωρίτη