Κάποτε η φήμη ενός σεφ χτιζόταν αργά και σταθερά, μέσα από κουζίνες υψηλής γαστρονομίας, βραβεία Michelin και τηλεοπτικές εκπομπές που τους έφερναν στο προσκήνιο. Σήμερα, όμως, ένα κινητό τηλέφωνο και λίγα δεύτερα σε μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μετατρέψουν έναν μάγειρα σε παγκόσμιο φαινόμενο. 

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο Nusret Gökçe, γνωστός και ως Salt Bae. Πριν το 2017, λίγοι εκτός Τουρκίας γνώριζαν το όνομά του. Όλα όμως άλλαξαν όταν ανέβασε στο Instagram ένα σύντομο βίντεο, στο οποίο πασπάλιζε αλάτι πάνω σε ένα ζουμερό steak με μια χαρακτηριστική, θεατρική κίνηση του αγκώνα. Το στιγμιότυπο έγινε viral σχεδόν ακαριαία, γέννησε αμέτρητα memes και έκανε τον Nusret έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους σεφ στον κόσμο.

Μέσα σε λίγους μήνες, απέκτησε εκατομμύρια followers, είδε celebrities να περιμένουν στην ουρά για ένα τραπέζι στα εστιατόριά του και δημιούργησε ένα brand που απλώθηκε σε Νέα Υόρκη, Ντουμπάι, Λονδίνο και Μιλάνο. Η επιτυχία του δεν βασίστηκε μόνο στο φαγητό, αλλά στη θεατρικότητα, την εικόνα και την ικανότητά του να «παίξει» με τους κανόνες των social media.

Από την άλλη πλευρά, ο Gordon Ramsay είχε ήδη κατακτήσει τη φήμη μέσω της τηλεόρασης, όμως η «αναγέννησή» του ήρθε χάρη στο TikTok και τα Instagram Reels. Αντί να ανεβάζει παραδοσιακά βίντεο μαγειρικής, ο Gordon Ramsay μπήκε έξυπνα στο παιχνίδι της πλατφόρμας, κάνοντας duet reactions σε ερασιτέχνες μάγειρες, σχολιάζοντας με το γνωστό καυστικό του ύφος και δημιουργώντας σύντομα, βίντεο γεμάτα χιούμορ και ρυθμό.

Έτσι, κατάφερε να προσεγγίσει ένα εντελώς νέο κοινό, πολύ νεότερο από εκείνο των τηλεοπτικών του εκπομπών, και να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή γαστρονομικά accounts παγκοσμίως.

@gordonramsayofficial #duet with @Twisted chef What type of Wellington is next ??? #ramsayreacts ♬ original sound - Twisted chef | Sepp van Dijk

Άλλο ένα success story είναι ο Gen Z σεφ, Nick DiGiovanni, που ξεκίνησε από το αμερικάνικο MasterChef, αλλά γρήγορα κατάλαβε ότι η πραγματική του σκηνή δεν ήταν η τηλεόραση, αλλά το TikTok και το YouTube.

Με γρήγορα, καλομονταρισμένα βίντεο, δημιουργικά challenges και μια αίσθηση αυθεντικότητας που ταίριαζε απόλυτα στη γλώσσα των social media, ο DiGiovanni κατάφερε να συγκεντρώσει δεκάδες εκατομμύρια followers και να χτίσει ένα community γύρω από τη μαγειρική. Δεν πούλησε απλώς συνταγές - πούλησε δημιουργικότητα και διάδραση.

Παρόμοια πορεία ακολούθησε και ο Eitan Bernath, που ξεκίνησε να ανεβάζει βίντεο στην κουζίνα του μόλις στα 12 του χρόνια! Με fun αισθητική και καθημερινή παρουσία, ο Bernath μεγάλωσε μαζί με το TikTok και το κοινό του, καταφέρνοντας να γίνει πρότυπο για χιλιάδες νέους που θέλουν να μαγειρεύουν χωρίς φόβο.

Σήμερα συνεργάζεται με το Food Network, έχει γράψει βιβλίο και παραμένει μια δημοφιλής παρουσία στον χώρο.

@eitan Peanut Butter & Jelly Date Bark is the ridiculously easy treat you must make this weekend! You can use any peanut butter (smooth or chunky,) any jelly, and any chocolate you’d like and it will be a hit! #dates #chocolate #easyrecipe #easydessert #cooking ♬ original sound - Eitan Bernath

Παρά τις διαφορετικές τους διαδρομές, όλοι αυτοί οι σεφ έχουν κάποια κοινά στοιχεία που εξηγούν την επιτυχία τους: ξεχώρισαν χάρη σε ένα προσωπικό, αναγνωρίσιμο στυλ, προσαρμόστηκαν απόλυτα στις ιδιαιτερότητες της κάθε πλατφόρμας, ανέδειξαν την προσωπικότητά τους μέσα από το περιεχόμενο και, το σημαντικότερο, το έκαναν με συνέπεια και εξέλιξη. Κανείς τους δεν έγινε σταρ από ένα και μόνο post - αλλά το πρώτο viral video ήταν αρκετό για να ανοίξει την πόρτα σε μια καριέρα που λίγα χρόνια πριν θα φάνταζε αδιανόητη χωρίς τηλεοπτική προβολή.

Σήμερα, τα social media λειτουργούν σαν οι νέες τηλεοπτικές κουζίνες, μόνο που έχουν περισσότερη ελευθερία, άμεση επαφή με το κοινό και παγκόσμια εμβέλεια. Οι σεφ που κατανοούν αυτή τη δυναμική, δεν περιορίζονται πια σε ένα μαγαζί ή ένα σόου - δημιουργούν brands, κοινότητες και ολόκληρες γαστρονομικές «σκηνές» με παγκόσμιο αντίκτυπο.

Και ίσως, κάπου αυτή τη στιγμή, ένας νέος σεφ να στήνει το smartphone του στην κουζίνα του, έτοιμος να πατήσει «record» και να γράψει τη δική του ιστορία viral επιτυχίας.