Ο μπουφές στα ξενοδοχεία είναι μεγάλο κεφάλαιο. Άλλοι τον λατρεύουν και άλλοι δεν το προτιμούν. Για κάποιους, είναι σημαντική παροχή κατά τη διαμονή τους εκεί και για άλλους δεν έχει καμία σημασία. Και όντως, είναι ωραίο όταν πας να πάρεις το πρωινό σου να βρίσκεσαι μπροστά σε έναν μεγάλο, πλούσιο μπουφέ που σου προσφέρει αλμυρές και γλυκές επιλογές κάθε λογής για να διαλέξεις. Όμως στη συνέχεια, πού πηγαίνει όλο αυτό το φαγητό που περισσεύει;
Σε μία εποχή όπου - δικαίως - το food waste έρχεται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο και μας απασχολεί όλο και περισσότερο, η αναγκαιότητα του μπουφέ στα ξενοδοχεία συζητείται και από κάποιους αμφισβητείται.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το BBC, σύμφωνα με την Έκθεση Δείκτη Σπατάλης Τροφίμων 2024 του UNEP, το 2024 σπαταλήθηκαν παγκοσμίως 1,05 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων, με το 28% να προέρχεται από υπηρεσίες εστίασης. Τα πρωινά σε μπουφέ είναι από τα χειρότερα παραδείγματα, καθώς παράγουν περισσότερο από το διπλάσιο των αποβλήτων σε σύγκριση με τα πρωινά σε πιάτα – περίπου 300 γρ. έναντι 130 γρ. για τα γεύματα που παρασκευάζονται κατόπιν παραγγελίας.
«Η σπατάλη τροφίμων σημαίνει σπατάλη πόρων όπως γη, νερό, ενέργεια και εργασία, και όταν καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής, εκπέμπουν αέρια του θερμοκηπίου που βλάπτουν τον πλανήτη και τη βιοποικιλότητα», λέει η Jocelyn Doyle, επικεφαλής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της The Sustainable Restaurant Association. «Η μείωση της σπατάλης τροφίμων είναι ένας ισχυρός τρόπος για να κάνουμε τη διαφορά – και το πρωινό είναι ένα έξυπνο σημείο για να ξεκινήσουμε».
Ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο υιοθετούν διακριτικές σχεδιαστικές επιλογές για να επιτύχουν αυτόν τον στόχο. Τα ξενοδοχεία Scandic στη Βόρεια Ευρώπη μειώνουν το μέγεθος των κέικ, των αρτοσκευασμάτων και των μάφινς, με την επιλογή να επιστρέψετε για περισσότερο. Τα ξενοδοχεία Ibis, μια γαλλική αλυσίδα οικονομικών ξενοδοχείων με παρουσία σε 70 χώρες, χρησιμοποιούν μικρότερα πιάτα για να περιορίσουν την υπερβολή, ενώ το Hilton Frankfurt σερβίρει προμερισμένα είδη όπως γιαούρτι και φρούτα σε κυπελλάκια. Το Novotel Bangkok Sukhumvit αναρτά ευγενικές υπενθυμίσεις κοντά στους μπουφέδες: «Πάρτε μόνο ό,τι μπορείτε να φάτε».
Η βραβευμένη ταϊλανδοαμερικανίδα σεφ Pichaya «Pam» Soontornyanakij πιστεύει ότι αυτή είναι μια συζήτηση που πρέπει να γίνει τώρα. «Ο μπουφές πρωινού με απεριόριστη κατανάλωση είναι σύμβολο μιας συγκεκριμένης εποχής στην φιλοξενία, μιας εποχής που γιόρταζε την αφθονία ως πολυτέλεια», λέει. Αλλά η πολυτέλεια έχει εξελιχθεί. «Δεν έχει πλέον να κάνει με την ποσότητα ή την υπερβολή, αλλά με την προσοχή, την ποιότητα και τη φροντίδα – όχι μόνο για τους επισκέπτες, αλλά και για τον πλανήτη».
Σύμφωνα με την Δρ. Kelly L Haws, ειδική στην καταναλωτική συμπεριφορά, οι μπουφέδες συχνά οδηγούν σε υπερκατανάλωση λόγω του «φαινομένου της ποικιλίας» – περισσότερες επιλογές ενθαρρύνουν μεγαλύτερη κατανάλωση. «Η αυτοεξυπηρέτηση οδηγεί επίσης σε υπερβολικά μεγάλες μερίδες, καθώς οι άνθρωποι εκτιμούν λανθασμένα το μέγεθος των μερίδων», λέει, προσθέτοντας ότι η αφθονία των πρωινών σε μπουφέ μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να «παίρνουν περισσότερο φαγητό, να καταναλώνουν περισσότερο φαγητό και να αισθάνονται λιγότερη ενοχή για τη σπατάλη αυτού του φαγητού».
Σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Booking.com μάλιστα, το 84% των ταξιδιωτών παγκοσμίως θεωρούν τη βιωσιμότητα σημαντική, ενώ πολλοί αναζητούν ενεργά τρόπους για να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Αποσύρουν σταδιακά τους μπουφέδες τα πολυτελή ξενοδοχεία
Σε μια στροφή προς την ενσυνείδητη απόλαυση, πολλά ξενοδοχεία πολυτελείας έχουν απομακρυνθεί από τους μπουφέδες και προτιμούν μενού που δημιουργούνται από σεφ και εξατομικευμένες εμπειρίες πρωινού. Αυτές περιλαμβάνουν προσφορές όπως προϊόντα πρωινά από την αγορά κατευθείαν στο τραπέζι του σεφ στο Six Senses, συνεργασίες με guest ζαχαροπλάστες, coffee experts ή ειδικούς τσαγιού στο Anantara και θεματικές δραστηριότητες ευεξίας, όπως γιόγκα ή διαλογισμός πριν από το πρωινό στο Aman.
Ενώ πολλοί ταξιδιώτες τείνουν να προτιμούν πιο συνειδητές επιλογές διατροφής με γνώμονα τη μείωση των αποβλήτων, τα ξενοδοχεία εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το σύνθετο πρόβλημα της ικανοποίησης των διαφορετικών προσδοκιών των επισκεπτών. Η επίτευξη της σωστής ισορροπίας μεταξύ βιωσιμότητας και εξυπηρέτησης δεν είναι εύκολη υπόθεση, σύμφωνα με την Marjolein van Spronsen, διευθύντρια μάρκετινγκ και επικοινωνίας της εταιρείας συμβούλων φιλοξενίας Van Spronsen & Partners, ειδικά στο πρωινό, όπου η ποικιλία που αναμένουν οι επισκέπτες συχνά έρχεται σε αντίθεση με τις προσπάθειες ελαχιστοποίησης του food waste.
Τελικά, όμως, η αλυσίδα ξενοδοχείων Doyle συνιστά να εξετάσουν σοβαρά το ενδεχόμενο να καταργήσουν εντελώς τον μπουφέ και να αναβαθμίσουν την εμπειρία του πρωινού. «Εκτός από τη μείωση των αποβλήτων, ένα μικρό, προσεκτικά σχεδιασμένο μενού πρωινού που παρασκευάζεται κατόπιν παραγγελίας μπορεί να προσφέρει μια πιο ξεκούραστη και πολυτελή εμπειρία στους επισκέπτες. Το πρωινό είναι το τελευταίο μέρος της προσφοράς που θα απολαύσουν πριν από το check-out — γιατί να μην τους αφήσουμε με την αίσθηση ότι τους περιποιήθηκαν;», λέει.
Για να δούμε λοιπόν τι μέλλει γενέσθαι.
Με πληροφορίες από το BBC