Όλοι ξέρουμε πως το αλκοόλ πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο, όχι μόνο για να μην σε πιάσουν στο αλκοτέστ, αλλά κυρίως, γιατί η υπερκατανάλωση κάνει κακό στην υγεία.
Μία ακόμη έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας ήρθε να το επιβεβαιώσει. Συγκεκριμένα, μελέτη του Ινστιτούτου Μετρήσεων και Αξιολόγησης Υγείας (IHME) του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, με επικεφαλής την Ελληνίδα ερευνήτρια, Εμμανουέλα Γακίδου διαπίστωσε ότι η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης 20 σημαντικών προβλημάτων υγείας.
Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές ανέλυσαν 843 μελέτες που δημοσιεύθηκαν ως το 2023 και εστίασαν στις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις των μελετών αυτών.
Συγκεκριμένα, αυτά ήταν:
- 10 μορφές καρκίνου (μαστού, παχέος εντέρου, οισοφάγου, ήπατος, παγκρέατος κ.ά.)
- καρδιαγγειακά νοσήματα
- διαβήτης τύπου 2
- άνοια και νόσος Αλτσχάιμερ
- παγκρεατίτιδα
- κίρρωση και άλλες χρόνιες ηπατοπάθειες
- φυματίωση και λοιμώξεις του αναπνευστικού
Αυτό που γίνεται κατανοητό λοιπόν είναι ότι οι επιπτώσεις στην υγεία από την κατανάλωση αλκοόλ δεν είναι ομοιόμορφες. Έχουν να κάνουν ως επί το πλείστον με διάφορες μορφές καρκίνου, και, αμέσως μετά με καρδιομεταβολικές παθήσεις.
Καρκινογόνα δράση
Ακόμη και η χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ (<10 g την ημέρα) συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του φάρυγγα, του παχέος εντέρου και ορθού, του λάρυγγα, των χειλιών και της στοματικής κοιλότητας, του οισοφάγου, του μαστού, του ήπατος, του παγκρέατος και του προστάτη. Οι καρκίνοι αυτοί μάλιστα αντιστοιχούσαν συνολικά στο 5,6% των παγκόσμιων θανάτων το 2021.
Για τον καρκίνο του στομάχου, τα στοιχεία ήταν ασθενέστερα όταν λήφθηκε υπόψη η ετερογένεια μεταξύ των μελετών, αν και ο μέσος κίνδυνος αυξανόταν με την αύξηση της κατανάλωσης.
Συνολικά, λοιπόν τα ευρήματά ενίσχυσαν τα ήδη καλά τεκμηριωμένα στοιχεία ότι το αλκοόλ έχει καρκινογόνο δράση, ακόμη και σε χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης.
Τα καρδιακά προβλήματα
Για τα καρδιομεταβολικά νοσήματα και την άνοια, τα αποτελέσματα έχουν ως εξής: σε σύγκριση με την πλήρη αποχή από το αλκοόλ, η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση συσχετίστηκε με χαμηλότερο κίνδυνο ισχαιμικής καρδιοπάθειας, ισχαιμικού και αιμορραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου, σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2, καθώς και νόσου Αλτσχάιμερ και άλλων μορφών άνοιας. Ωστόσο, η υψηλότερη κατανάλωση συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο για αυτές τις παθήσεις.
Βραχυχρόνιες κλινικές δοκιμές υποδεικνύουν πιθανούς βιολογικούς μηχανισμούς μέσω των οποίων η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση θα μπορούσε να μειώνει τον καρδιομεταβολικό κίνδυνο. Ωστόσο, άλλες δοκιμές δείχνουν ότι η μείωση της κατανάλωσης σε άτομα που πίνουν πάνω από 24 g αλκοόλ ημερησίως μειώνει τόσο τη συστολική όσο και τη διαστολική αρτηριακή πίεση.
Οι ερευνητές τονίζουν ότι παρά τα ισχυρά επιστημονικά δεδομένα, η ενημέρωση του κοινού για τη σχέση αλκοόλ και καρκίνου παραμένει περιορισμένη, ιδιαίτερα για τον καρκίνο του μαστού και του παχέος εντέρου.
Επισήμαναν βέβαια ότι τα αποτελέσματα δεν πρέπει να ερμηνευθούν ως σύσταση κατανάλωσης αλκοόλ για λόγους υγείας. Παρότι η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση συνδέεται παρατηρησιακά με χαμηλότερο κίνδυνο ορισμένων παθήσεων, αυτές οι συσχετίσεις είναι αβέβαιες και πρέπει να αξιολογούνται μαζί με τις καλά τεκμηριωμένες βλάβες του αλκοόλ, ιδιαίτερα τον αυξημένο κίνδυνο καρκίνου ακόμη και σε πολύ χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης.
Διάβασε ακόμη: